Sevärdheter: Katedralen i Las Palmas, andra avsnittet

Vi fortsätter vårt reportage om Las Palmas Katedral Santa Ana. Andra avsnittet.
Vi lämnar ordet till Karin, som vi gjorde i första avsnittet:

Karin i berättartagen

Karin i berättartagen

Karin Bertilsson fortsätter här sitt ”kåseri” under tiden gruppen guidades runt i kyrkans olika salar och utrymmen:

 

Museet vid katedralen

Tidigare var den här byggnaden vigd åt kyrkans administration men sedan 1984 år det ett museum som är öppet för allmänheten. Vid trappan upp finns det två tallstammar från Tamadabaskogen. Övriga tallstammar kommer från skogen på La Palma. Kat035
Här intill katedralens tjocka murar hade man utspisning av fattiga människor.
Det stektes fisk så rök och os kom in i katedralen. Kyrkan köpte marken i slutet av 1500-talet av de privata ägarna för att bygga en byggnad för katedralens administration. Utspisningen fick flytta till andra kvarter. Man anlade en trädgård på innergården som fick namnet apelsinträdgården, efter apelsinträden man planterade där.

I den första salen är väggarna täckta av vulkansten. Samma material finner vi i taket där det också finns ”tea”, dvs. virke ur kärnan i den kanariska tallen. Detta virke är rikt på kåda och hårt som ädelträ. Med tiden blir det mörkare, nästan svart.

Man kallar salen för Sidensalen, för här förvarades prästernas dräkter av siden och här hade man också det siden som kyrkan fick in i skatt av sidenodlarna, det s.k. tiondet.
Odling av siden var tidigare utbredd på öarna. Sedan man invigde byggnaden som museum har man här äldre konstverk från olika kloster och kyrkor. Härifrån gick det tidigare en trappa ned till Katedralen.

Kat037Nästa sal användes för möten. Det vackra golvet av keramiska plattor gjordes 1785 i Manises i Valencia.
Blomsteruppsättningen i mitten symboliserar Biskopsstiftet för Las Palmas provins. Tidigare var detta biskopsstiftet för alla öarna. På kortväggen hänger en Kristusfigur i cederträ av den kanariske skulptören José Lujan Pérez Den skulpturen tar man ut i procession varje långfredag, tillsammans med en madonna av samma skulptör.

I gången finner vi ett antal porträtt av biskopar, som tex biskop Frias.Kat058

Han var den förste biskopen här sedan Gran Canaria hade blivit erövrat. Biskop Frias var emot slaveri och lyckades få tillbaka kanariska slavar till ön sedan de hade blivit bortrövade och sålda som slavar på fastlandet. Biskop Verdugo är hitills den enda kanariern som har varit biskop här. Biskop Pildain, som kom hit 1937 under det spanska inbördeskriget, var mycket konservativ men populär hos de flesta. Han kom att rädda livet på många dödsdömda under kriget.

I räkenskapssalen finner vi ett antal intressanta målningar, bla. Martyrerna i Tazacorte, La Palma och den enda religiösa målning som man känner till av konstnären Néstor Martin Fernandez de la Torre.

Inne i katedralen

Kat050Målningen på väggen föreställer San Cristobal och är av konstnären José Ossovarry.

I Santa Teresakapellet finner vi ett mausoleum. Där ligger advokaten och politikern Fernando León y Castillo begravd. Man fick ett speciellt tillstånd av påven för att begrava Fernando León y Castillo inne i katedralen. På hans mausoleum kan man läsa:Kat047


Jag ber Gran Canaria om en sista tjänst:

Att få bli emottagen i dess famn.

Jag önskar vila i evighet nära min familj

och mina landsmän i jorden där jag föddes.

Han var advokat och utrikesminister för de Transoceaniska länderna.

Fernando León y Castillo, som var född i Telde, hyllades som hjälte när han lyckades få tillstånd att bygga den nya hamnen i Las Palmas på 1880-talet. Han vann också tvister mellan Spanien och Frankrike om landområden i norra Afrika.

Santa Teresa helgon

Santa Teresa helgon

På ett altare finner vi Santa Teresa. Henne bad man till under gräshoppsin-vasionen som startade den 15 okt. 1659 och pågick tom den 1 juli 1660.

Man bad till Gud och Santa Teresa och slog med käppar!
150.000 säckar fyllda med döda gräshoppor grävdes ned. Man lovade att klä upp 12 fattiga personer om man blev av med denna plåga som åt upp all gröda.

En målning av den kanariske konstnären Juan de Miranda i tung barockstil finns också här. Den visar La Inmaculada, den obefläckade jungfrun.

Pelarna som håller upp valven ser ut som förstenade palmkronor.

Kat039Den stora silverlampan nära huvudaltaret kommer från Italien.
Den var beställd så att man skulle kunna ta isär den i delar för att lättare kunna transportera bort den och gömma undan den om staden drabbades av piratattacker.

Kat055I mitten av katedralen finns en kupol, ett s.k. cimborium där vi kan se 16 skulpturer i trä gjorda av José Lujan Pérez. De föreställer apostlarna och evangelisterna Marcus och Lucas. De är målade i grå färg för att se ut som sten, vilket var på modet då.

Under 1990-talet gjordes en stor restauration av katedralen.
Arbetet leddes av arkitekten Salvador Fábregas Gil.
Man placerade då huvudaltaret mitt i ”hjärtat” av katedralen så att biskopen kunde vända sig mot hela församlingen. Det är gjort av sten från Mogan. Altaret hålls uppe av bronsfigurer av konstnären Cayetano Guerra och de symboliserar den kristna trons anfäder – de bär världen på sina axlar. Det gamla altaret ligger under golvet. Man satte in några nya glasfönster, där vi kan läsa de olika arkitekternas namn. Dessa fönster är gjorda av skulptören Giraldo. När man gjorde restaureringen lät man ta bort kalk och målarfärg från delar av väggen vid ingången så att man kan se hur byggnaden var gjord.

Träskulpturen med Maria och hennes moder Ana smyckar utrymmet bakom huvudaltaret. Det är gjort av ett enda trästycke av José de Armas år 1944.

Kat049Santa Ana lär jungfru Maria att läsa. Marias mor, Santa Ana, är mycket dyrkad här ända sedan början av 1400-talet.
  – Jesus stiger upp ur sin grav. Duken är målad av José Rodriquez Losada i Sala Capitular år 1887 för att sedan placeras framme vid huvudaltaret.

Ljusstaken ”Tenebrariotillverkades i Amsterdam år 1875. Ljusen släcks ett efter ett vissa kvällar. Katedralen ligger då helt i mörker. Atril de águila, ett stativ i form av en örn. Den är ifrån 1675 och ritad av konstnären Lorenzo de Campos, gjord i brons i Amsterdam.
Predikstolarna är tillverkade av mahognyträ och cederträ år 1776.
De mindre skulpturerna kommer från Sevilla. Dopfunterna är i marmor från Jinamar. Det fanns från början fyra stycken, en av dessa finns numera i Casa de Colón. Numera finns det också en större dopfunt i marmor från Italien.

Den tidigare altartavlan kan man beskåda i kapellet intill huvudaltaret. Den är från 1518 och tillverkad i Katalunien. Det var från början en Processionstavla.
Biskop Pildains grav finns här intill.
Han ligger begravd under golvet tillsammans med sin familj från Baskien.
I nästa kapell finner vi el Tabernáculo, mostransen, där de heliga nattvardskärlen, vinet och oblaterna förvaras.
Orgeln invigdes 1863. Den kommer från Valencia och är byggd av Antonio Portell Fullanan. Den kallas för Rocafortorgeln efter Luis Rocafort som var kantor fram till 1880.

På baksidan av katedralen fanns ett utrymme där man förvarade isen som hämtades uppifrån bergen varje år. Den var främst till biskopen och prästerna men ibland sålde man lite is till sjuka med hög feber.

Klicka HÄR  för att se bildspelet i storformat.

Text: Karin Bertilsson Foto: Leif Kempe; Redaktion: Gunnar Forsberg


Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: