Stränder stängda på grund av oljeutsläpp efter färjeolyckan

Tufi-stranden är en av åtta stränder som är avstängda i förebyggande syfte efter oljeutsläppet. Foto: Hugo Ryvik

Åtta stränder på Gran Canaria är stängda efter beslut i örådet på grund av risken för nedsmutsning från den olja som spillts ut när en Naviera Armas-färja kolliderade med en vågbrytare i Las Palmas hamn fredag ​​kväll.

Stränderna ligger mellan San Cristobal Las Palmas i norr och Gando Bay i öster: Playa de San Cristóbal, Playa de La Laja, Playa de La Garita, Playa del Hombre, Playa de Melenara, Playa de Salinetas, Playa de Tufi och Playa de Ojos de Garza.

Stränderna var stängda under helgen, och det är fortfarande oklart när de kommer att öppnas igen. Hamnchefen har dock betonat att de mängder och den typ av olja som läckt ut har gjort marginell skada och att läckaget inte  kommer att ge några bestående miljöskador på Gran Canarias stränder eller i dess marina miljö.

Tur med vädret

Kanarieöarnas president, Fernando Clavijo, tonade ned utsläppets omfattning  vid en presskonferens i går. Han uppgav att risken för allvarliga miljöskador

är liten, och att den utläckta oljan kommer att vara borta under dagen. Det är fråga om en olja med låg viskositet, inte tung olja.
Han uppgav också att de hade tur med vädret när händelsen först inträffade.

Tio kvadratkilometer havsvatten förorenat

Fem bränsleledningar som tillhör företaget Oryx blev skadade när färjan krossade betongvägg på vågbrytarrkajen, och 60.000 liter dieselolja läckte ut från ett rör. Hälften samlades upp, resten rann ut i hamnen och vidare ut i havet som en tunn film över ett område på cirka tio kvadratkilometer.

Nationellt miljöberedskapsläge sattes in på nivå 2 (av 3möjliga nivåer)  på Gran Canaria på fredag ​​kväll, vilket innebär att det är örådet på Gran Canaria som har ansvaret för att samla in oljan och genomföra förebyggande åtgärder.

Fartygen Miguel de Cervantes, Guardamar Talia och Salvamar Nunki arbetar med att samla in oljan mekaniskt. Örådets administration har 3000 frivilliga tillgängliga om det blir nödvändigt att rensa upp oljeutsläpp från stränder.

Fick strömavbrott

Färjan lär ha förlorat manövrerbarhet på grund av ett strömavbrott ombord och vände utan kontroll när den var på väg ut ur hamnen i Las Palmas på väg att segla till Tenerife.
Det har nu kommit ny information om antalet personer som var ombord på färjan när det smällde: Det lär ha varit så mpnga som 155. 13 skall ha fått läkarvård efter sammandrabbningen, fem av dem på sjukhus.

En av de skadade är fortfarande på sjukhus på Hospital de Santa Catalina i Las Palmas med en fraktur i nyckelbenet. Det förväntas att han kommer att skrivas ut i dag, enligt tidningen La Provincia.

Färjan bogseras till varv

Färjan, som kallas Volcán de Tamasite, skadades svårt i fören och blev i går kväll bogserad till varvet Astican för att repareras så snart som möjligt.

Likande problem har hänt ute till havs

Hamnchefen i Las Palmas, Luis Ibarra, konstaterade vid presskonferensen igår att olyckan inträffar i en av varje 30.000 manövrar av den typen, men konstaterar samtidigt att  det brukar inte hända något allvarligt i och med att de flesta olyckor inträffar ute på öppet hav. Denna gång uppstod felet emellertid bara några meter från piren.

Skador för 2  miljoner euro på piren

Kostnaden för att reparera skadorna på vågbrytaren uppskattas till cirka två miljoner euro. Dockan måste stängas när vädret är dåligt i och med att betongväggen som skyddar mot vågorna nu är förstörd.

Piren är 565 meter lång och har nu skador på en 150 m lång sträcka. Uppdraget att reparera piren kommer att läggas ut inom en månads tid, enligt hamnchefen.

Se bilder av skadorna på skeppet och kaien.

Läs också:

Ferge med 140 passasjerer rammet kaien i havnen i Las Palmas – 13 skadet og store utslipp

Oljeflaket fra fergeulykken i Las Palmas driver ut på havet


Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: