Karnevalsfirande

IMG_5378 b  I år kommer karnevalen att vara lite nedbantad. Det blir bara 17 dagars firande, istället för 3 veckor som det har varit tidigare.
Las Palmas stad har skurit ned budgeten med ca 30%.  De ska bara göra av med 800.000 € i stället för 1.160.000 € som man gjorde av med förra året. Men tack vara privata sponsorer så ska pengarna ändå räcka till anser de.
Mycket av de material som används till scenen och annat är åter-användning. Cirka 80 %  har man återanvänt från tidigare år. Det mesta av det materialet syns inte men t.ex. den grupp med hästar som pryder sin plats högt upp i scenografin har använts tidigare. Den designades för en karnevalsfest på 90-talet. Den som spar den har!
Politikerna vill dock inte prata om nedskärningar. Vi vet att de har sitt eget sätt att kalla saker för. När de ska meddela att i år får man nöja sig med praktiskt taget bara artister härifrån ön, så säger man: ”I år satsar vi på våra lokala förmågor”!   När de ska säga att det inte kommer att vara några dyrbara arrangemang, så säger de;  ”I år ska vi återuppleva den äkta karnevalen där folket själva gör karnevalen till fest”
Och slutligen, när de borde säga: Vi kan inte fortsätta spela musik och föra väsen hela natten runt Santa Catalinaparken för de boende där har gått till domstolen och fått rätt, Då säger de istället; ”I år ska karnevalen återvända till sitt ursprung, d.v.s. La Isleta”

Karnevalen startade den 1 feb. och avslutas den 17 feb. Tisdagen den 12 feb. är helgdag i Las Palmas och vissa andra orter på ön. Det är en slags  07020201b vilodag från karnevalen. Precis som tidigare år kommer de stora arrangemangen att gå av stapeln i Santa Catalinaparken men los mogollones, efterfesterna, som håller på hela nätterna ska delas upp mellan La Isleta och El Parque de la Musica, intill Auditoriet. På det första stället blir det de professionella krögarna som har utskänkning och på det andra blir det studerande som försöker tjäna en slant.
En annan ändring är att den stora paraden, La Cabalgata kommer att starta vid Plaza de la Feria kl. 17 och sedan gå mot Plaza de Ing. Manuel Becerra.
Karnevalen i Las Palmas har gamla anor. Det var den italienske poeten Bartolome Cairasco som introducerade karnevalsfesten här på ön. Hans släkt kom hit på 1500-talet och han tillbringade perioder i Italien där han upplevde karnevalsfester i tex Venedig.

Bruket att klä ut sig på gator och torg har inte alltid uppskattats av kungar, myndigheter och andra styrande som fruktade komplotter.
Under vissa perioder i historien har karnevalsfirandet varit förbjudet i Spanien som t.ex. under större delen av Francodiktaturen då det inte var tillåtet att vistas utklädd, maskerad på gatan, men folket hade fester i hemmen.
På 1960-talet var det lokala politiker som vände sig till de styrande i Madrid med förslaget att man skulle få hålla en ”vinterfest” som de kallade det hela med utklädda människor och en parad. Detta skulle vara bra för turismen och allt som var bra för turismen kunde de styrande i Madrid godkänna!Sardinens begravning

Om ni har funderat på vad sardinens begravning handlar om så symboliserar den allt som är syndigt enligt den katolska kyrkan.
Man begraver och säger adjö till sardinen som alltså får vara symbol för livets glädjeämnen.  Frosseri, lättja och köttets lusta har fritt fått härja under en kort period men sedan måste man gå tillbaka till ett anständigt liv och förbereda sig på den allvarsamma tid som kommer, nämligen påsken.
I en del byar och samhällen bränner man en Judasfigur, d.v.s. en docka som man har gjort ungefär som en fågelskrämma. Det finns också orter som har helt andra figurer som de ”begraver”.  Här på ön, när det inte fanns pengar till onödiga saker tog man helt enkelt en avskalad bananstock och satte något som skulle likna ett ansikte på den.
Det är alltså inte själva figuren som är det viktigaste utan vad den symboliserar.

10021664bEtt ganska nytt inslag i karnevalen här i Las Palmas är ”Los indianos”. Los Indianos kallade man alla som for till Amerika. Härifrån var det till Sydamerika som utvandringen gick. Den här traditionen har man haft på ön La Palma i många år men nu på senare tid har de andra öarna tagit efter. Det var just på La Palma som man började att göra parodi på alla de Amerikafarare som återvände till hembyn efter många år och ville visa hur rika de hade blivit. Det var tusentals människor som utvandrade till Kuba och Venezuela på slutet av 1800-talet. Många kom sedan tillbaka och var då lite skrytsamma och fina i kanten.
Alla klär sig i vitt, gärna linnekostym för herrarna och långa vida spetsklänningar för damerna. Till detta hör obligatoriska stråhattar och gärna gamla resväskor, fågelburar med exotiska fåglar i och cigarrlådor. Så ska det se ut om man vill följa den tradition som startade på ön La Palma på 1960-talet.  Under några år firade man denna fest på Trianagatan bland de vackra husfasaderna i arte noveu stil men de boende där tröttnade på allt tjo och tjim och framför allt på att de firande  slängde en massa talkpuder över varandra som traditionen är. Det värsta var nog inte talkpudret utan de vetemjöl som många tog till när talkpudret tog slut i affärerna. Vetemjölet sätter sig som cement i avloppen och på kullerstenarna.
Traditionen att kasta talkpuder på varandra går långt tillbaka i tiden, 1600, 1700-tal då man fyllde äggskal men billig talk och kastade på varandra.

I år kommer den festen att firas i Guiniguada, alltså mellan Triana och Vegueta.
Sedan man började med att fira ”Los Indianos” här  har myndigheterna på ön La Palma framfört sina protester helt officiellt. De anser att det här med att klä sig i vitt och härma amerikafararna , los indianos, är deras tradition och de vill inte att de andra öarna ska ta efter dem.

Text: Karin Bertilsson Foto: Gunnar Forsberg /Leif Kempe


Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: