Världens fartyg tar igen sig i Las Palmas hamn

Las Palmas hamn har etablerat sig som en av världens viktigaste hamnar för fartygsreparationer. Foto:Bengt Björnekärr

Las Palmas hamn har etablerat sig som en av världens viktigaste hamnar för billiga fartygsreparationer.
Foto:Bengt Björnekärr

Las Palmas hamn – Puerto de la Luz – har genom åren stadigt utvecklats till att bli en betydande hamn för underhåll och reparationer av alla sorts fartyg – stora som små. Även oljeriggar tas emot för att moderniseras eller bara t.e.x. få sina propellrar bytta.

Av: BENGT BJÖRNEKÄRR.

Astican är namnet för själva varvsområdet där man kan dra upp så stora fartyg som 10 000-tonnare på land.

I detta område har nu Rolls-Royce intagit en stor reparationshall, där man i veckan krossade en flaska i närvaro av ett stort antal politiska och affärsmässiga personligheter på Kanarieöarna, inklusive presidenten för ö-gruppen, Fernando Clavijo.

 

Rolls Royce har nu gett sig in i reparationsbranschen, och ii veckan samlades många, inklusive näringslivsrepresentanter, för att bevittna hur deras nya lokaler invigdes. Foto: Bengt Björnekärr

Rolls Royce har nu gett sig in i reparationsbranschen, och i veckan samlades många, inklusive näringslivsrepresentanter, för att bevittna hur företagets nya lokaler i Las Palmas Puerto de La Luz invigdes.
Foto: Bengt Björnekärr

 

Deltagarna enades om att närvaron av det multinationella företaget befäster Gran Canaria som ledare för fartygsreparationer i mellersta Atlanten.

LÅGPRISREPARATIONER

Alla reparationer utförs dock inte inom Astican. Det finns en hel del ”skorvar” som piffas upp med en eller annan plåtbit där rosten har gjort alltför djupa sår i skrovet. Det är ofta ryska båtar, som hålls vid liv genom besättningens egna insatser.

Rätt många fartyg är i så dåligt skick att de överges av ägaren och blir ett stort problem för hamnmyndigheterna att ta itu med.


Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: