Strålande solsken över ARC-starten i Las Palmas

Las Palmas de Gran Canaria har varit ARC: s hemort sedan den första utgåvan av rallyt 1986. Det är en naturlig utgångspunkt för båtar som korsar Atlanten från Europa till Karibien, och alla sommar- och höstbåtar kommer att konvergera i hamnen i Las Palmas från norra Europa och Medelhavet.

Starten av ARC är något väldigt speciellt – det är inte ofta du kan titta på eller vara del av mer än 200 båtar som korsar ett hav! Startdagen börjar med det lokala storbandet som marscherar runt marinan och båtarna som de gör de slutliga förberedelserna och tar farväl till Gran Canaria, där många legat i hamn under ett par veckor. Båtarna börjar avgå från marinan från klockan 10:00 och den första officiella starten är klockan 12.30, med båtarna Cruising Division som passerar linjen klockan 13:00. Starten sker offshore och söder om marinan, och åskådare från hela staden kommer för att titta på. Om vinden är bra, kommer båtarna att segla snabbt söderut och kommer snart att vara osynliga när de börjar sitt Atlantiska äventyr. Gran Canaria ligger vid kanten av tradewind-bältet, så båtar som lämnar Kanarieöarna kommer att segla söderut tills de når nordöstra tradewindar som sedan blåser dem väster över Atlanten. ARC börjar i slutet av november när tradewindarma blir etablerade, och båtarna kommer fram mot slutet av den karibiska orkansäsongen. I strålande varmt solsken med en lätt bris svepte en riktigt speciell atmosfär genom marinan i Las Palmas de Gran Canaria i söndags morse. Efter månader av förberedelser gjorde yachterna sina slutliga kontroller innan de gick ut till startlinjen för den 32: a upplagan av ARC.

Bland de första båtarna som passerade startlinjen var svenska Najad 460 Ellen, norska Arcona 400 Tiffin, och Brittiska Grand Soleil 56 Mad Monkey. Under de senaste två veckorna har besättningar från 40 nationer runt om i världen haft ett avgångsprogram i Las Palmas de Gran Canaria med en rad organiserade seminarier, säkerhetsinformation och sociala aktiviteter innan de passerade. Besättningarna har blivit en viktig del av staden, vilket var uppenbart när båtarna lämnade hamnen tillsammans med ett salsaband och uppmanar till stöd från personal vid företag runt marinan och hundratals åskådare kantade strandpromenaden för att vinka av båtarna på deras Atlantiska äventyr.

Turistbyrån på Gran Canaria, hamnmyndigheten i Las Palmas, Las Palmas kommun och Rolnautic Chandlery har varit underbara värdar för ARC-deltagare under de senaste två veckorna och det är deras fortsatta stöd som gör atmosfären i spetsen att börja dagen så spektakulär. Det är en särskilt diversifierad flotta i år med båtar från 30ft till 95ft på samma transatlantiska banan, inklusive 156 mono-skrov, 28 katamaraner och 2 trimaraner.

Sjömännen är lika varierade, från 3 år till över 80. För vissa var dagens start en ny upplevelse, men det finns också gott om välbekanta ansikten som har seglat med rallyet under 32 års historia. Många deltagare kommer nu i full cirkel, följer i sina föräldrar, eller farföräldrar, fotspår genom segling i ARC med sina egna familjer, och i vissa fall ombord på samma båtar. Med 20 barn som lämnar Las Palmas idag på ARC, ser traditionen ut att fortsätta även för kommande generationer!

Medan ARC är en kryssningsrally, finns en start- och mållinje, och båtarna är uppdelade i divisioner beroende på storlek, typ och tävling. Den första starten i dag var för Multihull Division, ledd över linjen av amerikanska flaggade lagunen 42-4 Libélula följt av Seawind 1160 X86 och flottans största trimaran Rapido som lever upp till hennes namn som kommer över linjen tredje innan de stormar ner Gran Canariska kusten. Därefter var 27 båtar i ARC Racing Division lika ivriga att sträcka sina ”havsben” och segla ut i Atlanten.Mk II Milanto. En högtrycksrygg över Kanarieöarna har gett underbara soliga dagar i Las Palmas och levererade lätta 8-12 knop. Det kommer att öka när båtarna seglar bort från Gran Canaria.

Men ett lågtryck mitt i Atlanten kommer så småningom att påverka vädret för båtarna.. Den mer direkta västra nordvästra vägen förväntas bli snabbare och kommer att gynnas av de många som vill ha starkare vind på toppen av lågtryckssystemet. En sydlig väg mot Kap Verdeöarna kommer att ha mindre vind och vågor som ger långsammare men mer bekväma förhållanden de första dagarna till sjöss.

Av de 186 båtarna i ARC finns 4 fortfarande i Las Palmas med tekniska problem som försenar avgången. Alla hoppas att dessa kan lösas snabbt och att de kommer att kunna lämna Las Palmas de Gran Canaria så snart som möjligt. Alla ARC-båtar är utrustade med YB Tracking-satellitspårare, så att familj, vänner och fans kan följa flottan från hemmet på nätet på http://www.worldcruising.com/arc/viewer.aspx eller via YB Races-appen.

Majoriteten av båtarna tar 18-21 dagar för att göra den 2700 sjömilska Atlanten, som anländer till Rodney Bay Marina, Saint Lucia. Det finns ett fullständigt schema med händelser i Rodney Bay för alla ARC-besättningar och deras vänner och familjer, som kulminerar i ARCs prisutdelning den 16 december.

Klicka HÄR för att se bildspelet i storformat!

Text: ARC / Björn Ulfsson

Foto: Leif Kempe


Kommentera

%d bloggare gillar detta: