Butikssvindlarna på Gran Canaria slog till igen: Svensk man och norsk kvinna grundlurade

Av Hugo Ryvik <[email protected]>
 Båda blev lurade i butiker som redan har polisens uppmärksamhet, och det har gjorts gripanden i åtminstone en av butikerna under 2017, efter vad Canariajournalen erfar.

Detta verkar dock inte lägga några hinder i vägen för att bedrägerierna fortsätter som tidigare.

Skulle betala 100 euro – lurades på  2400 euro

Den 6 januari, dagen före Cristian Holst åka hem till Sverige efter sin  semester på Gran Canaria, var han i en butik som ligger i hamnen i Puerto de Mogan och erbjöds där en surfplatta för 100 euro.

När han kom fhemden 7 januari upptäckte han att kreditkortet debiterats två gånger. En gång för 1400 euro av ett företag som enligt kontoutdraget heter  Give N Tik, och en gång för 995 euro av ett företag som heter New Digital.

Vad som skulle kostas 100 euro slutade alltså på nästan 2400 euro. Detta visas i ett kontoutdrag att Canariajournalen har fått en kopia av.

Betalade varorna i en butik, lurades i en annan

– De skulle gratis ändra språket till svenska och fixa internetåtkomst, och vi skulle träffas kl 19.00 den 6 januari för att hämta plattan. Vi hämtades på en annan butik, en kiosk på torget mittemot Venedigs hotell i Puerto de Mogan. Där träffade vi två personer, säger Holst.

En av försäljarna pratade norska och berättade att han hade norsk mor och spansk far, enligt Holst. Den andra presenterades som sin bror.

Holst fick veta att han var tvungen att betala fyra euro i månaden för att få tillgång till internet, och detta skulle betalas med kreditkort. Den månatliga betalningen kunde avslutas när som helst, blev han tillsagd.

Släppte inte kortet ur sikte

– Sedan fick de kortnumret på mitt Mastercard. Jag och min fru satt mittemot honom medan han skrev ner numret och hade kortet under uppsikt hela tiden.

Holst hävdar att han inte har använt kortet i någon av butikerna och inte angivit PIN-koden. Han skrev dock på ett papper som skulle vara en garanti för att kortet kunde användas

Det verkar trots allt ha varit mycket planerat, säger Holst. Alla i affären visste enligt hans mening vad som pågick.

– Det känns som om det är en mafia. Det som grämer mig mest är att jag blev misstänksam när det var så många märkliga händelser, till exempel att vi skulle träffas innan jag återvände hem. Vi kunde inte använda produkten innan 24 timmar hade gått. Hur dum kan man vara!

Holst nämner även en annan märklig sak: Efter att ha återvänt från klockbutiken var simkortet till fruns mobiltelefon låst utan att hon själv gjort det.

– Kan man bara blockera någons SIM-kort om du har telefonnumret? undrar han.

Nästa dag var SIM-kortet upplåst igen.

Överväger att återvända och anmäla

Han har anmält ärendet till polisen i Sverige, som har avfärdat det eftersom det hände i Spanien, meddelar han. Banken vägrar att kompensera förlusten, eftersom de hävdar att kort och kod användes.

Han har försökt ringa och skicka e-post till säljaren men får inget svar. Nu överväger han att återvända till Gran Canaria för att rapportera bedrägeriet.

– Jag mår så dåligt på grund av vad som hänt, och är villig att resa sig igen och peka ut de ansvariga och affären, kosta vad det kosta vill, säger han.

Fick ett rabattkort i hamnen

Mette Johannesen (53) från Førde i Norge var på semester i Arguineguin med Gudmund Aase (59) och tog en dagstur till Puerto de Mogan med båt den 29 december, berättar hon.

I hamnområdet Puerto de Mogan kom en man fram till dem med ett kort som skulle ge dem rabatt om de handlade i en elektronikaffär.

– Men då var vi tvungna att gå snabbt till affären om vi skulle hinna, säger Johannesen.

Köpte videokamera

En av dem gick in medan den andra väntade utanför. Men det tog lång tid och den som väntade gick in för att kontrollera vad som hände.

– Sedan var förhandlingarna i full gång. Säljaren var mycket angelägen att sälja en videokamera.

– Vi slog in koden för att betala. När detta var gjort sa han att wifi fungerade inte och tog oss till en annan terminal medan vi hade kortet. Han måste ha överfört beloppet till den andra terminalen medan han stod med ryggen mot oss och knappade in en annan summa än vi trodde att vi hade betalat.

Paret betalade 65 euro för kameran. Efteråt bad de om ett exemplar som inte använts för demonstration och ett kvitto på affären, säger Johannesen.

När de hade betalat fick de höra de att de inte kunde ta med sig kameran direkt eftersom säljaren var tvungen att översätta instruktionerna från spanska till norska. Han skulle komma till hotellet en vecka senare och leverera kameran och fylla i papper i receptionen, skulle han ha sagt.

Belastades med cirka 27 000 kronor

Det norska paret var trötta efter en ansträngande sälj-pitch i affären. Säljaren beställde en taxi och ska ha meddelat att de inte skulle slå på mobilen  de närmaste 24 timmarna, eftersom det skulle förstöra länken till Google.

– Vi lyssnade inte på det och slog telefonen. Då upptäckte vi att internetbanken var frånkopplad. Vi kopplade på online-banken och gick in för att kontrollera. Då såg vi att det fanns två belopp som var reserverade som inte kunde stoppas. Ett var på 16.830 kronor och ett på 9855 kronor. Vi blockerade Mastercard genast.

Totalt betalade Johannesen nästan 27 000 norska kronor för en vara som skulle kosta cirka en bråkdel av detta.

Butikksvindlerne på Gran Canaria slo til igjen: Svenske og nordmann ble rundlurt

Gudmund Aase och Mette Johannesen visar upp föremål som de hävdar att de fick med sig i en förseglad påse från en butik i Puerto Rico där de påstår sig ha blivit lurade. Foto: Privat


Kommentera

%d bloggare gillar detta: