Karl-Gustav Thulin

En svensk surralist i den kanariska arkipelagen

Karl Gustav Thulin var fram till sin tragiska bortgång sommaren 2008 en av Gran Canarias mest kända konstnärer, med flera monumentala konstverk på ön. Hans målningar håller sig  i en ”skönsurrealistisk stil” som blandar romantik och surrealism med renessansens andliga formspråk.

Thulin var en formidablelt kreativ person och en extremt produktiv målare, som inte bara levde på sitt måleri, utan även försörjde sin familj på sin konst.

Se filmen inspelad på Gran Canaria om Karl Gustav Thulin genom att klicka här!

Se ett bildgalleri från KG Thulins grafiska produktion på en vacker gård på Gran Canaria!

Foto: Terri Casella / Text: Björn Ulfsson /
Karl-Gustav Thulin blev i början på 70 talet, uppmärksammad som en av Sveriges mest lovande unga konstnärer. Hans tidiga karriär präglades och påverkades av nära kontakt med många stora svenska och internationella konstnärer och konstsamlare. Men det var inte Sverige han slutligen slog igenom, och idag är Karl Gustav Thulin mer känd utomlands än i sitt hemland. För det var i Spanien som hans romantiska, symbolistiska
och ofta bizarra målningar till slut välkomnades, snarare än i Sverige. 

 

Beslutet att bli konstnär, togs redan under de tidiga uppväxtåren i Småland,
efter att han påverkats av storheter som EWK och Bo Beskow, som varit hans
närmsta grannar i Söderköping.. 
Redan som tonåring, under slutat av 60-talet, blev den mycket produktive Thulin tagen under den världsberömde konstsamlaren Sture Anderssons beskydd, och under en tid tycktes alla dörrar öppnas för honom.

Eftersom Andersson var en stor samlare av världsberömda Europeiska målare,
så kan Karl-Gustav Thulin därför skylta med att vid flera tillfällen ställt ut i samlingsutställningar sida vid sida med storheter som Pablo Picasso, Marc Chagal och Salvador Dali.

 

 

Men Sture Andesson – eller ”Greven av Borstahusen” – som han kallades, var enligt Thulin en minst sagt krävande man att ha som sin promotor.

– Jag var inte mer än 20 år när ”Borstahusgreven” bjöd in mig att trycka
mina grafik hos Herbochs verkstad i Paris, alltså samma grafiska verkstad där
många av de största konstnärerna i världen under den tiden tryckte sina
grafiska blad, berättar Karl-Gustav Thulin. 
Han hade precis gift sig med sin fru Sylvia, som då bara var 17 år. Men båtbiljetten och uppehället på sex månader i Paris som ”greven” erbjöd var bara för honom själv, inte för hans nyblivna brud Sylvia. 


– Aldrig att jag tänkte lämna henne ensam efter bara en månads äktenskap, säger Karl-Gustav Thulin, och berättar om när han avböjde det erbjudnade som skulle han kunnat öppna dörrarna för hans karriär på allvar.

Sedan följde en tid när en av Sveriges mest inflytelserika personer i konst-Sverige under flera decennier motarbetade honom, snarare än hjälpte honom.

”Borstahusgreven” Sture Andersson stängde dörrarna till alla de stora gallerierna, och Karl-Gustav Thulin, en gång Sveriges mest lovande surrealist, tvingades gå sin egen väg. Under denna tid, under 70 och 80-talen, förändrades också den svenska konstscenen väsentligt, och surrealism var plötsligt inte längre alls på modet.

 


– Som jag ser det har konsten i Sverige blivit färglös och trist sedan slutat av 70-talet. Ekonomiska förändringar har också gjort att det blivit mycket hårt att överleva som konstnär i Sverige, säger Karl-Gustav Thulin. 
Efter många år med regionala framgångar utställningar i konstcentret Gottlowska Huset
som han drev i Söderköping, tog Karl-Gustav och hans familj slutligen beslutet 1998 att flytta till Gran Canaria.- I Spanien och den övriga latinamerikanska världen så fortsatte surrealismen att vara stor, även fram till våra dagar. De flesta av de stora spanska konstnärerna har varit surrealister, och jag tror det är därför som både spanjorerna själva, och även många av de nordeuropeer som kommer hit, har en annan inställning till vad som anses groteskt, säger han. 

 

I sina första bilder betraktades KG Thulin som en blandning av surrealist och ”protestmålare”.
– Det var under hippietiden jag såg många tragedier. Vietnamkriget rasade och flera av mina vänner dog av överdoser. Min konst var mycket mörk när jag var ung.
Men senare blev hans bilder mer romantiska och ”skönsurrealistiska”, med starka influenser från renässansens målare, samt även från mytologi och kristen religionshistoria.
Idag lever Karl-Gustav, hans fru Sylvia och eras yngste son Isaac, uteslutande på inkomsterna
från konstförsäljningen , och hans hemsida
har mer än 170 000 träffar om året.

Namnet Karl-Gustav Thulin förknippas idag också med flera monumentala konstverk på Gran Canaria, som bland annat den 390 meter långa takmålningen – världens längsta enligt Guiness rekordbok – i hotellkompexet Anfi den Mar, skapat och utvecklat av den världsberömde norske ingengören, uppfinnaren och konstnären Björn Lyng. Miljardären Björn Lyng och Karl-Gustav Thulin var framtills Lyngs död hösten 2006, under flera år nära vänner, och Lyng var dessutom Thulins hängivne elev i måleri. De två har även ställt ut tllsammans.Kundkretsen är i högsta grad internationell, och många heminredningsarkitekter, designers och konstsamlare från Norge, England och Tyskland samlar hans enorma oljemålningar, som ofta säljer för upp till 150 000 kronor per verk.

-Om jag inte hade flyttat från Sverige hit till Gran Canaria för åtta år sedan så tror jag inte att jag hade kunnat fortsätta som konstnär. Här finns det fortfarande de som uppskattar surrelismen och vill ha det drömlika i konsten. Här finns dessutom alla tänkbara kontakter med människor från hela världen, som har både medel och möjligheter att hjälpa mig vidare,
säger Karl-Gustav Thulin.

 

 

Björn Ulfsson